Tre vanliga myter om återvinning
Det finns många myter om återvinning som inte stämmer. Här är svaren på tre av de vanligaste myterna.
Med hållbarhet som ledstjärna hjälper Ohlssons företag, industrier, kommuner och privatpersoner att bli mer hållbara. Företaget bedriver insamling av avfall i 35 kommuner runtom i Sverige och har målet inställt på att bli den ledande aktören inom renhållning. I en artikel i Dagens Industri berättar Christer Ohlsson, koncernchef, mer.
Christer Ohlsson startade företaget för 24 år sen då han såg en förändrad inställning till miljö och hållbarhet. Idag har företaget utvecklats till en framgångsrik koncern som bland annat tilldelats Dagens Industris Mästargasell.
– Vi brinner för det cirkulära samhället och vi får inte slösa bort våra resurser. Befolkningen blir större och större och vi konsumerar mer och mer. Då är det viktigt att vi tar hand om det avfall som blir och behandlar det som en råvara i stället för att bara slänga bort det, förklarar Christer Ohlsson som fortfarande är verksam som koncernchef i Ohlssons Invest med cirka 800 anställda.
Det är många aspekter som måste tas hänsyn till för att få en så hållbar avfallshantering som möjligt. Allt från säkerhet, lagar och arbetsmiljö till miljö och ekonomi påverkar hanteringen.
– Med vår långa erfarenhet i branschen har vi koll på vilka regler och lagar som gäller när det rör avfall och återvinning. Vi arbetar proaktivt och långsiktigt för att gynna såväl miljön som våra kunder, säger Christer Ohlsson.
Kundbasen varierar från små till stora företag, från tillverkningsindustrier till byggbolag så det finns en stor erfarenhet av att effektivisera och hållbarhetsanpassa avfallshanteringen hos olika sorters företag.
– Idag har de flesta företag och industrier kvalitets- och miljöplaner med mål som ska uppnås och följas upp. Vi hjälper till att analysera kundernas avfallsflöden och ger förslag på hur avfallshanteringen kan göras mer hållbar, kostnadseffektiv och enkel, säger Christer Ohlsson.
I de egna återvinningsanläggningarna tas så mycket som möjligt tillvara och återanvänds. På uppdrag av Returpack samlar Ohlssons in pantförpackningar från butiker och föreningar i stora delar av landet för att sedan köra till återvinning.
Företaget är ISO-certifierade i miljö, arbetsmiljö och kvalitet vilket är viktigt för att kunna bedriva den här sortens verksamhet. Det är också ett kvitto på att hållbarhetsarbetet är systematiskt och i ständig utveckling.
– Vi tittar på alla aspekter över hur vi kan vara optimalt hållbara i allt vi gör. Efterfrågan på hållbara tjänster har ökat kraftigt de senaste åren och vi har vuxit med den tid vi lever i. Och det går inte bara att snacka – vi måste leverera också, konstaterar Christer Ohlsson.