För att läsa villkoren för storsäck eller kranbilshämtning av trädgårdsavfall, scrolla ned på sidan
Tillbaka till varukorgen.
Leverans-, sorterings- och köpevillkor för privatpersoner vid hyra av container via Ohlssons webbshop
1. TILLÄMPNING AV VILLKOR
Nedanstående Allmänna Villkor gäller vid beställningar som görs i den webbshop (”webbshopen”) som tillhandahålls av Ohlssons i Landskrona AB. Villkoren gäller då en konsument (”Kund”), använder Ohlssons webbshop. Kunden måste ha fyllt 18 år för att kunna göra en beställning i webbshopen. Avtalspart är Ohlssons i Landskrona AB (”Ohlssons”), organisationsnummer 556559–3497. Ohlssons förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor, i enlighet med vid var tid gällande lagar och regler samt andra omständigheter efter behov.
2. BESKRIVNING AV TJÄNST
Tjänsten avser hyra av Container där kunden kan placera sitt Avfall för återvinning enligt villkoren i dessa Allmänna Villkor. I tjänsten ingår sju dagars hyra samt utsättning och hemtagning av Containern. Det ingår även en tömning av Avfallet som placerats i Containern i samband med hemtagningen. Avgift för materialet i Containern, nedan kallad Behandlingsavgift, ingår för vald fraktion om alla villkor efterföljts av Kunden.
3. ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att Kunden genomfört sin beställning i webbshopen kommer ett e-postmeddelande med en orderbekräftelse till av Kunden angiven e-postadress. Vid utebliven bekräftelse efter 24 timmar ber vi Kunden att kontakta Ohlssons på order@ohlssons.se för att få hjälp med ärendet.
4. PRISER
Priset som anges i Webbshopen vid lagd beställning är det pris som gäller. Priset består av en kostnad för produkten och en kostnad för frakt. Ohlssons reserverar sig för att kunna annullera beställningen om Webbshopens priser är uppenbart felaktiga. Ev. tilläggsdebitering som kan föranledas av att dessa villkor frångås av Kunden faktureras enligt gällande prislista i efterhand. Samtliga priser i Webbshopen anges i SEK och inklusive moms.
5. BETALNING
Ohlssons leverantör av betaltjänster i webbshopen är Nets som erbjuder en säker och snabb betalning. Nets har rätt att utföra kreditprövning av Kunden och har även rätt att avslå ett köp utan motivering. Vid behov kommer Nets eller Ohlssons kontakta Kunden med hjälp av de kontaktuppgifter som angetts vid beställning.
Betalning i Ohlssons webbshop sker enligt Kundens valda betalningsmetod i Nets checkout. De betalsätt som finns tillgängliga är betal- eller kreditkort, där betalningen genomförs med ett giltigt Mastercard eller Visa. Vid kortbetalning fyller Kunden i sina kortuppgifter hos en sida som hanteras av Nets via Swedbank Pay. Ohlssons har inte tillgång till Kundens kortuppgifter, förutom de fyra sista siffrorna i kortnumret som Ohlssons kan tillhandahålla på Kundens kvitto.
Eventuella tilläggstjänster efter att beställningen är lagd hanteras via kundfaktura från Ohlssons med 10 dagars kredittid, oavsett tidigare vald betalningsmetod. Tilläggsfakturan skickas till den mailadress som kunden angav vid beställningen. Ohlssons förbehåller sig rätten att göra kreditupplysning på kunden inför beslut om eventuella tilläggstjänster.
6. LEVERANSVILLKOR FÖR CONTAINER
För att Ohlssons ska kunna leverera containern behöver du som kund säkerställa följande:
• Utsättning och hemtagning av container utförs på helgfria vardagar.
• Det är Kunden som ansvarar för att containern ställs på godkänd plats.
• Om Containern inte placeras på Kundens privata tomt behöver Kunden ansöka om och erhålla ett tillstånd från berörd fastighetsägare och/eller kommunen för att Ohlssons ska kunna placera containern där.
• Vägen fram till platsen där containern ska stå måste vara minst 3 meter bred och klara vikten av en tung lastbil, med minst bärighetsklass 1 enligt Trafikverkets klassificering av bärighetsklasser på vägar och broar. Om kraven för bärighetsklass eller om tillstånd saknas ansvarar kund för ev. skador och kostnader som tillkommer.
• Kunden ansvarar även för att vägen har en fri höjd på minst 4,5 meter och en fri yta på 10 meter framför platsen där containern placeras.
• Ohlssons frånskriver sig från att följa ev. leveransinstruktioner från kunden om de går emot gällande lagar och regler.
• Om Containern inte kan levereras, av någon anledning som inte är orsakad av Ohlssons, har Ohlssons rätt att debitera kunden enligt aktuell prislista.
• Containern är tung och kan eventuellt lämna spår och rostfällningar på underlaget.
7. LEVERANSDAG
Observera att leveransdag avser önskad leveransdag. Vid särskilda tillfällen kan leverans av containern komma att ske en annan dag än vad kunden önskat. Skulle leveransdagen skilja från kundens önskade leveransdag försöker Ohlssons höra av sig till kunden på de kontaktuppgifter som angetts vid beställning.
8. SORTERINGSVILLKOR FÖR CONTAINER
Fraktion
|
Förklaring
|
Exempel på vad containern inte får innehålla
|
Specifikation
|
Blandat avfall
|
Här får du slänga enheter som är mindre än 0,3 x 0,3 x 1 meter.
Blandat avfall sorteras på Ohlssons sorterings-anläggningar. Här får du slänga t.ex. plast, trä, spån- och masonitskivor, frigolit, smutsig well, kartong och papper.
|
Matavfall eller organiskt avfall
Farligt avfall
Hushållsavfall
El- och elektronikavfall (t.ex. kylskåp)
Slipers, stubbar eller trädgårdsavfall
Skrot och metall
Kliniskt avfall
Flytande avfall
Däck, med eller utan fälg
Explosiva varor
Radioaktiva varor
Ammunition
Tryckkärl, gastuber eller -flaskor
Tryckimpregnerat trä
Lättantändliga lösningsmedel
Fasadbeklädnad
Asbest eller eternit
Textilier
Övrigt farligt avfall
Ren betong, schakt, tegel, grus, jord, sand, slipdamm, slipers
Glas, gips, isolering
Plastkärl över 25 liter
|
Maxvikt 4 ton. Containern är ca 3,6 m lång, 2 m bred, 1,9 m hög på ena sidan och 1 m hög på andra sidan. Containern får inte fyllas över kanten.
|
Blandat avfall med gips och isolering
|
Här får du slänga enheter som är mindre än 0,3 x 0,3 x 1 meter.
Blandat avfall sorteras på Ohlssons sorterings-anläggningar. Här får du slänga t.ex. plast, trä, spån- och masonitskivor, frigolit, smutsig well, kartong, papper samt gips och isolering.
|
Matavfall eller organiskt avfall
Farligt avfall
Hushållsavfall
El- och elektronikavfall (t.ex. kylskåp)
Slipers, stubbar eller trädgårdsavfall
Skrot och metall
Kliniskt avfall
Flytande avfall
Däck, med eller utan fälg
Explosiva varor
Radioaktiva varor
Ammunition
Tryckkärl, gastuber eller -flaskor
Tryckimpregnerat trä
Lättantändliga lösningsmedel
Fasadbeklädnad
Asbest eller eternit
Övrigt farligt avfall
Textilier
Ren betong, schakt, tegel, grus, jord, sand, slipdamm, slipers
Glas Plastkärl över 25 liter
|
|
Obehandlat trä
|
Rent trä som inte är behandlat eller målat.
|
Tryckimpregnerat, behandlat eller målat trä
Får heller ej innehålla fragment av betongspill, gips eller isoleringsmaterial etc.
|
Materialet flisas och/eller går till återvinning.
|
Trädgårdsavfall
|
Trädgårdsavfall i form av löv, grenar, gräs, julgran, buskar och stockar (max 20 cm i diameter).
|
Jord, sand, schakt, sten, grus, tegel, ren betong, lera eller farligt avfall.
|
Volym 10 m3 Maxvikt 4 ton. Containern är ca 3,6 m lång, 2 m bred, 1,9 m hög på ena sidan och 1 m hög på andra sidan. Containern får inte fyllas över kanten.
|
8.1 OM VILLKOREN FRÅNGÅS
Om sorteringsvillkoren frångås är kunden skyldig att betala för det merarbete som föranleds. Det gäller t.ex. vidfelsorterat avfall eller överskriden maxvikt. I dessa fall debiteras en fast avgift på 2 500 kr inklusive moms samt i tillämpliga fall en rörlig avgift för tillkommande sorteringsarbete, övervikt och/eller behandlingsavgift.
9. HEMTAGNINGSVILLKOR
För att Ohlssons ska kunna hämta containern behöver kunden säkerställa följande:
• Containern får inte överskrida överenskommen maxvikt. Aktuell maxvikt återfinns i sorteringsvillkoren.
• Exakt tidpunkt för hemtagning kan inte garanteras. Därför kan det vara en bra idé att se till att containern är fylld och redo för hemtagning dagen innan överenskommen dag.
• Du som kund ansvarar för allt som placerats i containern fram tills att Ohlssons hämtar den.
10. AVBESTÄLLNING OCH ÅNGERRÄTT
Kunden har rätt att avbeställa sin leverans senast 24 timmar innan tjänsten ska utföras, utifrån kundens önskade leveransdag. Om Ohlssons informerat kunden om en annan leveransdag är det den dagen som räknas som överenskommen leveransdag. Avbeställning måste ske skriftligen i ett e-postmeddelande till order@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar avbeställa sin tjänst samt där övrig information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande).
Enligt gällande lag har kunden 14 dagars ångerrätt från och med att avtalet ingåtts, dvs. att köpet har genomförts i webbshopen. Önskar kunden nyttja sin ångerrätt måste Ohlssons meddelas snarast via ett e-postmeddelande till order@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar åberopa sin ångerrätt samt där information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande). Om kunden har önskat att containern ska levereras innan ångerrättens 14-dagarsperiod löpt ut accepterar kunden genom att godkänna detta avtal att ångerrätten upphör vid genomförd utsättning av containern.
Återbetalning vid ångerrätt kommer att ske utan dröjsmål när Ohlssons har mottagit och inspekterat varan samt konstaterat att den är i sitt ursprungliga skick.
11. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Du som kund har rätt att åberopa din reklamationsrätt om tjänsten är felaktig eller har brister. Reklamationen ska skriftligen meddelas till order@ohlssons.se inom skälig tid från att den upptäckts eller borde ha upptäckts.
Beroende på felets eller bristens karaktär kan kompensation eller åtgärd som motsvarar den åverkan som orsakats komma att ske, utefter dialog med kunden.
Eventuella klagomål eller förbättringsförslag kan skickas till order@ohlssons.se eller i ett brev till Ohlssons AB, Varvsvägen 91, 261 35 Landskrona, Sverige. Vid ev. tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
12. ANSVAR
Kunden ansvarar för att farligt avfall, radioaktiva, explosiva, lättantändliga, frätande och ohälsosamma ämnen och föremål samt gifter, flytande gaser, ämnen som kan skada behållaren och alla övriga ämnen och avfall som genom lag eller författning ska omhändertas på annat sätt, under inga omständigheter placeras i containern. Hushållsavfall får ej lämnas i behållaren. Kundens ansvar gäller även om någon annan placerat något otillåtet i containern.
13. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att Ohlssons och Nets hanterar dina personuppgifter, t.ex. namn och e-postadress, för administrativa, informativa och marknadsändamål. Om kunden frångår dessa villkor kan Ohlssons komma att använda kundens personnummer för att genomföra en kreditupplysning i samband med att en eventuell tilläggsdebitering görs. Mer om hur Ohlssons hanterar personuppgifter kan du läsa i Ohlssons integritetspolicy. När du besöker ohlssons.se för första gången väljer du vilket samtycke du vill lämna för användningen av cookies. Läs mer om hur Ohlssons hanterar cookies samt ändra eller ta bort ditt samtycke i Ohlssons cookie policy. I samband med att du använder Ohlssons webbshop godkänner du även Nets cookie policy, vilken återfinns på Nets hemsida. Hur Nets hanterar personuppgifter kan du läsa mer om i Nets hemsida, där det bland annat framgår att personuppgifter kan hanteras av andra företag i Nets-gruppen och andra samarbetspartners, både inom och utanför EU/EES.
14. FORCE MAJEURE
Om omständigheter över vilka Ohlssons inte råder medför att Ohlssons skyldigheter enligt dessa bestämmelser väsentligt försvåras eller medför oförsvarliga kostnadsökningar, ska Ohlssons underlåtenhet att fullgöra förpliktelserna inte utgöra kontraktsbrott. Sådana omständigheter kan vara t.ex: strejk, lockout, eldsvåda, cyberattacker, krig, naturhinder, kraftbrist, tillfälliga strömavbrott, skador på den maskinella utrustningen, nödvändiga reparationsarbeten, åtgärder eller förelägganden från myndigheter.
Leverans- och köpevillkor för privatpersoner vid köp av storsäck via Ohlssons webbshop
1. TILLÄMPNING AV VILLKOR
Nedanstående Allmänna Villkor gäller vid beställningar som görs i den webbshop (”webbshopen”) som tillhandahålls av Ohlssons i Landskrona AB. Villkoren gäller då en konsument (”Kund”), använder Ohlssons webbshop. Kunden måste ha fyllt 18 år för att kunna göra en beställning i webbshopen. Avtalspart är Ohlssons i Landskrona AB (”Ohlssons”), organisationsnummer 556559–3497. Ohlssons förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor, i enlighet med vid var tid gällande lagar och regler samt andra omständigheter efter behov.
2. BESKRIVNING AV TJÄNST
Tjänsten avser leverans av en Storsäck som innehåller ca 1 m3 av kundens valda material. Observera att materialets utseende och storlek kan skilja sig från bilden i webbshopen.
3. ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att kunden genomfört sin beställning i webbshopen kommer ett mail med en orderbekräftelse till angiven mailadress. Vid utebliven bekräftelse efter 24 timmar ber vi kunden att kontakta Ohlssons på order@ohlssons.se för att få hjälp med ärendet.
4. PRISER
Priset som anges i webbshopen vid lagd beställning är det pris som gäller. Ohlssons reserverar sig för att kunna annullera beställningen om webbshopens priser är uppenbart felaktiga. Ev. tilläggsdebitering som kan föranledas av att dessa villkor frångås av kunden faktureras enligt gällande prislista i efterhand. Samtliga priser i webbshopen anges i SEK och inklusive moms.
5. BETALNING
Ohlssons leverantör av betaltjänster i webbshopen är Nets som erbjuder en säker och snabb betalning. Nets har rätt att utföra kreditprövning av kunden och har även rätt att avslå ett köp utan motivering. Vid behov kommer Nets eller Ohlssons kontakta kunden med hjälp av de kontaktuppgifter som angetts vid beställning.
Betalning i Ohlssons webbshop sker enligt kundens valda betalningsmetod i Nets checkout. De betalsätt som finns tillgängliga är betal- eller kreditkort, där betalningen genomförs med ett giltigt Mastercard eller Visa. Vid kortbetalning fyller du i dina kortuppgifter hos en sida som hanteras av Nets via Swedbank Pay. Ohlssons har inte tillgång till dina kortuppgifter, förutom de fyra sista siffrorna i kortnumret som Ohlssons måste tillhandahålla på kundens kvitto.
Eventuella tilläggstjänster efter att beställningen är lagd hanteras via kundfaktura från Ohlssons med 10 dagars kredittid, oavsett tidigare vald betalningsmetod. Tilläggsfakturan skickas till den mailadress som kunden angav vid beställningen. Ohlssons förbehåller sig rätten att göra kreditupplysning på kunden inför beslut om eventuella tilläggstjänster.
6. LEVERANSVILLKOR FÖR STORSÄCK
För att Ohlssons ska kunna leverera storsäcken behöver du som kund säkerställa följande:
• Leveransen utförs på helgfria vardagar.
• Vid leverans ska kunden, eller av kunden utsedd representant, vara på plats för att ta emot storsäcken, om inget annat avtalats med Ohlssons.
• Kunden ansvarar för att storsäcken ställs på godkänd plats.
• Om Ohlssons har möjlighet placeras storsäcken på kundens önskade plats. Storsäcken levereras max 10 meter in från platsen där kranbilen stannar för lossning. Skulle kranbilen av någon anledning inte kunna placera storsäcken på den önskade platsen kommer storsäcken istället att placeras så nära platsen som möjligt.
• Om storsäcken inte placeras på kundens privata tomt behöver kunden ansöka och erhålla ett tillstånd från berörd fastighetsägare och/eller kommunen samt informera Ohlssons om detta för att vi ska kunna placera storsäcken där.
• Vägen fram till platsen där storsäcken ska stå måste vara minst 3 meter bred och klara vikten av en tung lastbil, med minst bärighetsklass 1 enligt Trafikverkets klassificering av bärighetsklasser på vägar och broar. Om kraven för bärighetsklass eller om tillstånd saknas ansvarar kund för ev. skador och kostnader som tillkommer.
• Kunden ansvarar även för att vägen har en fri höjd på minst 4,5 meter och en fri yta på 10 meter framför platsen där storsäcken placeras.
• Kunden ansvarar för att kranen har fritt utrymme att röra sig på när den väl är på plats och ska utföra tjänsten.
• Ohlssons frånskriver sig från att följa ev. leveransinstruktioner från kunden om de går emot gällande lagar och regler.
• Om storsäcken inte kan levereras, av någon anledning som inte är orsakad av Ohlssons, har Ohlssons rätt att debitera kunden enligt aktuell prislista.
• Storsäcken är tung och kan eventuellt lämna spår på underlaget.
6.1 LEVERANSDAG
Observera att leveransdag avser önskad leveransdag. Vid särskilda tillfällen kan leverans av storsäcken komma att ske en annan dag än vad kunden önskat. Skulle leveransdagen skilja från kundens önskade leveransdag försöker Ohlssons dock alltid att höra av sig till kunden på de kontaktuppgifter angetts vid beställning.
6.2 MOTTAGNINGSKONTROLL
Vid leverans av storsäck ansvarar kunden eller av kunden utsedd person för att göra en mottagningskontroll av säcken och dess innehåll.
6.3 OM VILLKOREN FRÅNGÅS
Om leveransvillkoren frångås är kunden skyldig att betala för det merarbete som föranleds.
7. AVBESTÄLLNING OCH ÅNGERRÄTT
Kunden har rätt att avbeställa sin leverans senast 24 timmar innan tjänsten ska utföras, mätt utifrån kundens önskade eller överenskommen leveransdag. Avbeställning måste ske skriftligen i ett mail till order.entreprenad@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar avbeställa sin tjänst samt där övrig information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande).
Enligt lagen om distanshandel utanför affärslokal har kunden 14 dagars ångerrätt från och med att storsäcken har levererats. Önskar kunden nyttja sin ångerrätt måste Ohlssons skriftligen meddelas inom 14 dagar från leverans på order.entreprenad@ohlssons.se. Ångerrätten kan enbart åberopas om storsäcken och materialet är i samma skick och mängd som vid leverans. När storsäcken är returnerad kontrolleras den av Ohlssons. Skiljer sig materialets skick och mängd vid kontrollen gäller inte ångerrätten.
Vid åberopande av ångerrätt ansvarar kunden själv för retur och fraktkostnad av storsäcken med dess fullständiga och ursprungliga innehåll till Ohlssons materialanläggning i Landskrona. Storsäcken ska vara Ohlssons tillhanda senast inom 14 dagar från att ångerrätten åberopats. Kunden kan välja att åberopa sin ångerrätt i samband med att Ohlssons levererar storsäcken, men betalar då hela fraktkostnaden för transporten tillbaka till anläggningen.
Återbetalning vid ångerrätt kommer att ske utan dröjsmål när Ohlssons har mottagit och inspekterat varan samt konstaterat att den är i sitt ursprungliga skick.
8. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Du som kund har rätt att åberopa din reklamationsrätt avseende storsäckens innehåll inom 3 år från storsäckens leverans, dock max 2 månader efter att felet upptäckts, om innehållet är felaktigt eller har brister. Om reklamationen godkänns står Ohlssons för returen av varan samt leverans av ersättningsvara enligt överenskommelse. Kunden har undersökningsplikt av storsäcken och dess innehåll vid leverans. Om felet varit uppenbart eller kunde ha upptäckts vid leverans i enlighet med undersökningsplikten gäller inte reklamationsrätten. Detsamma gäller om varan är felaktigt beställd eller har beställts på grund av okunskap om produkten.
Reklamationen ska skriftligen meddelas till order.entreprenad@ohlssons.se inom skälig tid från att den upptäckts eller borde upptäckts. Eventuella klagomål eller förbättringsförslag kan skickas till order.entreprenad@ohlssons.se eller i ett brev till Ohlssons AB, Varvsvägen 91, 261 35 Landskrona, Sverige.
Vid ev. tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
9. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att Ohlssons och Nets hanterar dina personuppgifter, t.ex. namn och e-postadress, för administrativa, informativa och marknadsändamål. Mer om hur Ohlssons hanterar personuppgifter kan du läsa i Ohlssons integritetspolicy. När du besöker ohlssons.se för första gången väljer du vilket samtycke du vill lämna för användningen av cookies. Läs mer om hur Ohlssons hanterar cookies samt ändra eller ta bort ditt samtycke i Ohlssons cookie policy. I samband med att du använder Ohlssons webbshop godkänner du även Nets cookie policy, vilken återfinns på Nets hemsida. Hur Nets hanterar personuppgifter kan du läsa mer om i Nets hemsida, där det bland annat framgår att personuppgifter kan hanteras av andra företag i Nets-gruppen och andra samarbetspartners, både inom och utanför EU/EES.
10. FORCE MAJEURE
Om omständigheter över vilka Ohlssons inte råder medför att Ohlssons skyldigheter enligt dessa bestämmelser väsentligt försvåras eller medför oförsvarliga kostnadsökningar, ska Ohlssons underlåtenhet att fullgöra förpliktelserna inte utgöra kontraktsbrott. Sådana omständigheter kan vara t.ex: strejk, lockout, eldsvåda, cyberattacker, krig, naturhinder, kraftbrist, tillfälliga strömavbrott, skador på den maskinella utrustningen, nödvändiga reparationsarbeten, åtgärder eller förelägganden från myndigheter.
Leverans- och köpevillkor för privatpersoner vid köp av kranbilshämtning av trädgårdsavfall via Ohlssons webbshop
1. TILLÄMPNING AV VILLKOR
Nedanstående Allmänna Villkor gäller vid beställningar som görs i den webbshop (”webbshopen”) som tillhandahålls av Ohlssons i Landskrona AB. Villkoren gäller då en konsument (”Kund”), använder Ohlssons webbshop. Kunden måste ha fyllt 18 år för att kunna göra en beställning i webbshopen. Avtalspart är Ohlssons i Landskrona AB (”Ohlssons”), organisationsnummer 556559–3497. Ohlssons förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor, i enlighet med vid var tid gällande lagar och regler samt andra omständigheter efter behov.
2. BESKRIVNING AV TJÄNST
Tjänsten avser att en kranbil under max en timmes tid hämtar kundens ihopsamlade trädgårdsavfall med skopa.
3. ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att kunden genomfört sin beställning i webbshopen kommer ett mail med en orderbekräftelse till angiven mailadress. Vid utebliven bekräftelse efter 24 timmar ber vi kunden att kontakta Ohlssons på order@ohlssons.se för att få hjälp med ärendet.
4. PRISER
Priset som anges i webbshopen vid lagd beställning är det pris som gäller. Ohlssons reserverar sig för att kunna annullera beställningen om webbshopens priser är uppenbart felaktiga. Ev. tilläggsdebitering som kan föranledas av att dessa villkor frångås av kunden faktureras enligt gällande prislista i efterhand. Samtliga priser i webbshopen anges i SEK och inklusive moms.
5. BETALNING
Ohlssons leverantör av betaltjänster i webbshopen är Nets som erbjuder en säker och snabb betalning. Nets har rätt att utföra kreditprövning av kunden och har även rätt att avslå ett köp utan motivering. Vid behov kommer Nets eller Ohlssons kontakta kunden med hjälp av de kontaktuppgifter som angetts vid beställning.
Betalning i Ohlssons webbshop sker enligt kundens valda betalningsmetod i Nets checkout. De betalsätt som finns tillgängliga är betal- eller kreditkort, där betalningen genomförs med ett giltigt Mastercard eller Visa. Vid kortbetalning fyller du i dina kortuppgifter hos en sida som hanteras av Nets via Swedbank Pay. Ohlssons har inte tillgång till dina kortuppgifter, förutom de fyra sista siffrorna i kortnumret som Ohlssons måste tillhandahålla på kundens kvitto.
Eventuella tilläggstjänster efter att beställningen är lagd hanteras via kundfaktura från Ohlssons med 10 dagars kredittid, oavsett tidigare vald betalningsmetod. Tilläggsfakturan skickas till den mailadress som kunden angav vid beställningen. Ohlssons förbehåller sig rätten att göra kreditupplysning på kunden inför beslut om eventuella tilläggstjänster.
6. LEVERANSVILLKOR FÖR KRANBILSHÄMTNING AV TRÄDGÅRDSAVFALL
För att Ohlssons ska kunna utföra denna tjänst behöver du som kund säkerställa följande:
• Tjänsten utförs på helgfria vardagar.
• Vid kranbilens ankomst ska kunden, eller av kunden utsedd representant, vara på plats för att hänvisa till det ihopsamlade trädgårdsavfallet, om inget annat avtalats med Ohlssons.
• Kunden ansvarar för att trädgårdsavfallet är ihopsamlat på godkänd plats. Det ihopsamlade trädgårdsavfallet får vara placerat max 10 meter in från platsen där kranbilen stannar för lossning. Skulle kranbilen av någon anledning inte komma åt platsen där det ihopsamlade trädgårdsavfallet placerats kommer tjänsten inte kunna utföras och kunden debiteras för tjänsten ändå.
• Kunden ansvarar för att trädgårdsavfallet inte behöver lyftas över egendom i form av byggnader, fordon eller annat av värde, för att kunna hämtas. Detta för att det finns risk för nedfallande föremål från det ihopsamlade trädgårdsavfallet som hämtas med kranbilens skopa. Om detta frångås debiteras kunden för tjänsten ändå.
• Om det ihopsamlade trädgårdsavfallet inte placeras på kundens privata tomt behöver kunden ansöka om och erhålla ett tillstånd från berörd fastighetsägare och/eller kommunen samt informera Ohlssons om detta för att vi ska kunna utföra tjänsten.
• Vägen fram till platsen där det ihopsamlade trädgårdsavfallet har placerats måste vara minst 3 meter bred och klara vikten av en tung lastbil, med minst bärighetsklass 1 enligt Trafikverkets klassificering av bärighetsklasser på vägar och broar. Om kraven för bärighetsklass eller om tillstånd saknas ansvarar kund för ev. skador och kostnader som tillkommer.
• Kunden ansvarar även för att vägen har en fri höjd på minst 4,5 meter och en fri yta på 10 meter framför platsen där det ihopsamlade trädgårdsavfallet har placerats.
• Kunden ansvarar för att kranen har fritt utrymme att röra sig på när den väl är på plats och ska utföra tjänsten.
• Ohlssons frånskriver sig från att utföra tjänsten om den går emot gällande lagar och regler eller om kranbilens förare anser att tjänsten inte kan utföras på ett säkert sätt för människor, miljö eller egendom.
• Om tjänsten inte kan utföras, av någon anledning som inte är orsakad av Ohlssons, har Ohlssons rätt att debitera kunden enligt aktuell prislista.
• Ytan där kranbilen ska stå parkerad ska vara tillräckligt stor för att kunna rymma kranbilen och dess fullt utfällda stödben enligt nedan bild. Höjden som kranbilen behöver för att kunna utföra tjänsten varierar och i fullt utfällt läge behövs en fri yta ovanför kranbilen på ca 25 meter.
• Ohlssons kranbil kommer att skopa upp så mycket avfall som möjligt, men kan inte garantera att allt avfall följer med. Enstaka rester från avfallet kommer med stor sannolikhet att vara kvar på platsen efter att tjänsten är utförd.
• Utförandet av tjänsten kan eventuellt lämna skador på underlaget, t.ex. i form av märken på underliggande gräsmatta. Ohlssons tar inget ansvar för eventuella skador på underlaget som kunden har placerat avfallet på. Det åligger kunden att placera avfallet på en plats som denne anser lämplig utifrån ändamålet.
6.1. LEVERANSDAG
Observera att leveransdag avser önskad dag för utförande av tjänsten. Vid särskilda tillfällen kan tjänsten komma att utföras en annan dag än vad kunden önskat. Skulle leveransdagen skilja från kundens önskade leveransdag försöker Ohlssons dock alltid att höra av sig till kunden på de kontaktuppgifter angetts vid beställning.
6.2. OM VILLKOREN FRÅNGÅS
Om dessa villkor frångås är kunden skyldig att betala för det merarbete som föranleds enligt aktuell prislista.
7. SORTERINGSVILLKOR
Fraktion
|
Får innehålla
|
Får inte innehålla
|
Trädgårdsavfall – ihopsamlat på ett ställe för upphämtning med skopa
|
Trädgårdsavfall i form av löv, grenar, ris, gräs, julgran, buskar och stockar (max 20 cm i diameter).
|
Jord i stora mängder, sand, schakt, sten, grus, tegel, ren betong, lera eller farligt avfall.
|
8. AVBESTÄLLNING OCH ÅNGERRÄTT
Kunden har rätt att avbeställa sin tjänst senast 24 timmar innan tjänsten ska utföras, mätt utifrån kundens önskade eller överenskommen leveransdag. Avbeställning måste ske skriftligen i ett mail till order.entreprenad@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar avbeställa sin tjänst samt där övrig information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande).
Enligt gällande lag har kunden 14 dagars ångerrätt från och med att avtalet ingåtts, dvs. att köpet har genomförts i webbshopen. Önskar kunden nyttja sin ångerrätt måste Ohlssons meddelas snarast via ett e-postmeddelande till order.entreprenad@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar åberopa sin ångerrätt samt där information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande). Om kunden har önskat att tjänsten ska utföras innan ångerrättens 14-dagarsperiod löpt ut accepterar kunden genom att godkänna detta avtal att ångerrätten upphör vid kranbilens ankomst till kunden.
Återbetalning vid ångerrätt kommer att ske utan dröjsmål när Ohlssons har mottagit kundens skriftliga meddelande om det.
9. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Du som kund har rätt att åberopa din reklamationsrätt om tjänsten är felaktig eller har brister. Reklamationen ska skriftligen meddelas till order.entreprenad@ohlssons.se inom skälig tid från att den upptäckts eller borde ha upptäckts.
Beroende på felets eller bristens karaktär kan kompensation eller åtgärd som motsvarar den åverkan som orsakats komma att ske, utefter dialog med kunden.
Eventuella klagomål eller förbättringsförslag kan skickas till order.entreprenad@ohlssons.se eller i ett brev till Ohlssons AB, Varvsvägen 91, 261 35 Landskrona, Sverige.
Vid ev. tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
10. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att Ohlssons och Nets hanterar dina personuppgifter, t.ex. namn och e-postadress, för administrativa, informativa och marknadsändamål. Mer om hur Ohlssons hanterar personuppgifter kan du läsa i Ohlssons integritetspolicy. När du besöker ohlssons.se för första gången väljer du vilket samtycke du vill lämna för användningen av cookies. Läs mer om hur Ohlssons hanterar cookies samt ändra eller ta bort ditt samtycke i Ohlssons cookie policy. I samband med att du använder Ohlssons webbshop godkänner du även Nets cookie policy, vilken återfinns på Nets hemsida. Hur Nets hanterar personuppgifter kan du läsa mer om i Nets hemsida, där det bland annat framgår att personuppgifter kan hanteras av andra företag i Nets-gruppen och andra samarbetspartners, både inom och utanför EU/EES.
11. FORCE MAJEURE
Om omständigheter över vilka Ohlssons inte råder medför att Ohlssons skyldigheter enligt dessa bestämmelser väsentligt försvåras eller medför oförsvarliga kostnadsökningar, ska Ohlssons underlåtenhet att fullgöra förpliktelserna inte utgöra kontraktsbrott. Sådana omständigheter kan vara t.ex: strejk, lockout, eldsvåda, cyberattacker, krig, naturhinder, kraftbrist, tillfälliga strömavbrott, skador på den maskinella utrustningen, nödvändiga reparationsarbeten, åtgärder eller förelägganden från myndigheter.